علت آلزایمر و گل‌هایی که میان زباله‌ها رشد می‌کنند

آی زندگی– هنوز با پیشرفت های صورت گرفته در علم پزشکی محققان نتوانسته اند علت بیماری آلزایمر را کشف کنند ولی تحقیقات اخیر دانشگاه نیویورک روی موش های آزمایشگاهی سرنخ هایی در این زمینه ارائه کرده است. به گفته محققان این دانشگاه گل‌های سمی رشد کرده میان زباله ها می تواند یکی از عوامل این بیماری باشد.

جوهیون لی عصب شناس و محقق دانشگاه نیویورک در تحقیقات اخیر خود روی موش های آزمایشگاهی نشان داده است که ساخت پروتئینی به نام آمیلوئید بتا بین نورون‌ها اولین گام مهم در بیماری آلزایمر است. آسیب به نورون‌ها ممکن است قبل از تشکیل پلاک‌های آمیلوئید و جمع شدن کامل پلاک‌های آمیلوئید در مغز، ریشه در داخل سلول‌ها داشته باشد، یافته‌ای که می‌تواند امکانات درمانی جدیدی را فراهم کند.

لی می‌گوید: نتایج ما برای اولین بار منشأ آسیب‌های عصبی مشاهده‌شده در بیماری آلزایمر به مشکلات درون لیزوزوم‌های سلول‌های مغزی است، جایی که آمیلوئید بتا برای اولین بار ظاهر می‌شود.

این فرضیه که هرگز مورد قبول جهانی قرار نگرفت و به اصطلاح اکنون در حال آزمایش است، نشان می‌دهد که توده‌های گره‌دار پروتئینی به نام آمیلوئید علت اصلی بیماری آلزایمر است. تصور می‌شود که تجمع این پلاک‌های آمیلوئید بین سلول‌های مغز به نورون‌ها آسیب می‌زند و منجر به از دست دادن حافظه و زوال شناختی می‌شود.

در این مطالعه جدید، محققان اختلال عملکرد سلولی مشاهده شده در موش‌هایی را که برای ابتلا به بیماری آلزایمر پرورش داده بودند، در لیزوزوم‌های سلول‌های مغز، کیسه‌های کوچک پر از آنزیم‌های اسیدی که ضایعات را در سلول‌ها تجزیه و بازیافت می‌کنند، ردیابی کردند.

مطالعات تصویربرداری نشان داد که با بیمار شدن سلول‌های مغزی حیوانات، لیزوزوم‌ها اسیدیته معمول خود را از دست دادند، بزرگ شدند و سپس با سایر واکوئل‌های موجود در زباله ترکیب شدند.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx