موهای چرب

چرا موها در دوران بارداری بیشتر چرب می‌شوند؟

چرب شدن موها در دوران بارداری یکی از فرآیندهای فیزیولوژیکی است و حدود ۹۰درصد خانم‌ها با تغییراتی در وضعیت موها، ناخن‌ها و پوست‌شان مواجه می‌شوند. در این مطلب در خصوص چرب شدن موها در دوران بارداری، علل و روش‌های مقابله با آن صحبت می‌کنیم.

به گزارش آی‌زندگی، در دوران بارداری، افزایش هورمون‌ها باعث بروز مشکلاتی در موها می‌شود. در نتیجه ترشح سبوم در پوست سر افزایش پیدا کرده و ظاهر موها چرب می‌شوند. غدد سباسه نوعی چربی تولید می‌کنند که از سطح پوست محافظت می‌کند اما زمانی که این غدد دچار التهاب می‌شوند تغییراتی در پوست ایجاد می‌شود. در نتیجه اگر غدد پوست سر نیز ملتهب شوند نه‌تنها موها چرب می‌شوند بلکه مشکلاتی مانند پوسته پوسته شدن، شوره و خارش پوست سر نیز ایجاد می‌شود. در سه ماهه سوم تغییراتی مانند افزایش ضخامت و افزایش حجم موها بروز می‌کند. در مورد اول موها سالم‌تر و ساقه آنها ضخیم‌تر می‌شود. افزایش حجم موها نیز بعد از زایمان و با شروع شیردهی از بین می‌رود. این تغییرات به دلیل افزایش میزان آندروژن و استروژن در سه ماهه آخر بارداری بروز می‌کنند.

چه باید کرد؟

آکادمی درماتولوژی پوست آمریکا توصیه‌هایی برای مقابله با چرب شدن موها در دوران بارداری دارد که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:دفعات شست‌وشوی موها را افزایش دهید و از شامپوهای ملایم با pH خنثی استفاده کنید تا پوست سر تحریک نشود. موها را با آب ولرم بشویید و پوست سر را با حرکات دورانی و به آرامی ماساژ دهید. در این‌صورت جریان خون در ناحیه پوست بیشتر می‌شود. از چنگ زدن پوست سر با ناخن‌ها بپرهیزید. نیازی نیست تار موها را بسابید. چون شست‌وشوی زیاد و محکم می‌تواند باعث تحریک و خارش پوست سر شده و در عین حال ترشح چربی در این ناحیه را تحریک می‌کند.استفاده از اتوی مو یا شسوار داغ را متوقف کنید چون باعث آسیب به پوست سر به‌خصوص در افراد حساس می‌شود. در واقع بهترین کار این است که موها را به آرامی با حوله یا در هوای آزاد خشک کنید.

چند بار در هفته از ماسک موی تغذیه‌کننده استفاده کنید. اینکار باعث افزایش استحکام موها و کاهش احتمال شکستن آنها می‌شود.از نرم‌کننده مو به شیوه صحیح استفاده کنید. لازم است که نرم‌کننده را صرفا روی نوک موها بزنید و در نهایت با آب فراوان بشویید تا موها چرب‌تر به نظر نرسند.حواستان به تغذیه‌تان باشد. از مواد غذایی فرآوری شده مانند سوسیس کالباس و غیره بپرهیزید. مصرف آب کافی و میوه و سبزیجات در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد. روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون، روغن نارگیل و غیره از موها محافظت می‌کنند و برای داشتن پوست سر سالم و موهای درخشان کمک کننده هستند.باید حواستان به لوازم آرایشی که در دوران بارداری استفاده می‌کنید باشد. چون برخی از این لوازم مورد منع مصرف دارند و باعث تحریک پوست می‌شوند. در نتیجه قبل از استفاده از هر نوع محصول مربوط به پوست و مو با پزشک مشورت کنید.

 

چرب شدن موها در دوران بارداری موقتی است

بیشتر مشکلات مو بعد از زایمان برطرف می‌شوند. بنابراین نیازی به درمان و مداخله پزشکی خاصی ندارند. کافیست با رعایت بهداشت و مراقبت‌های اشاره‌شده وضعیت را کنترل کنید. اما اگر با رعایت نکات ذکر شده متوجه شدید موهایتان همچنان چرب می‌شوند و علاوه بر آن مشکلاتی مانند پوسته پوسته شدن یا خارش پوست سر نیز به آن اضافه شده است بهتر است با متخصص پوست و مو مشورت کنید.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx