تاخیر رشدی کودکان

این ۸ نکتهٔ مهم در مورد تاخیر رشد در کودکان را جدی بگیرید!

کودکان در تکامل با یکدیگر تفاوت دارند؛ ۸ نکتهٔ مهم در مورد تاخیر رشد در کودکان را یادبگیرید؛ برخی ممکن است تاخیر رشدی داشته و به کمک بیشتری نسبت به دیگران نیاز داشته باشند تا مهارت‌های رشدی آن‌ها در سنین بالا توسعه یابد.

به گزارش آی زندگی، دانستن ۸ نکتهٔ مهم در مورد تاخیر رشد در کودکان برای بسیاری از والدین حیاتی است. به گزارش artofhealthyliving،  اگر فرزندتان برای رسیدن به نقاط عطف مشابه با همسالان خود تلاش می‌کند، لازم نیست نگران باشید.

هر کودکی می‌تواند تاخیر در رشد را تجربه کند

تحقیقات نشان می‌دهد که ۱۰ تا ۱۵ درصد از کودکان پیش دبستانی دارای تاخیر در رشد هستند و ۱۷.۳ درصد از کودکان سه تا ۱۷ ساله از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ دچار تاخیر رشدی بوده اند، بنابراین این مشکل شایع است.

تأخیرهای رشدی ممکن است بلافاصله بعد از تولد ظاهر شوند

نوزادان در سال اول زندگی خود چیزهای زیادی برای تجربه و رشد دارند. آن‌ها بلافاصله راه نمی‌روند یا صحبت نمی‌کنند، اما ممکن است متوجه تأخیر در بینایی یا شنوایی باشید.

تأخیر در گفتار عوارض جانبی دیگری نیز دارد

کودکان معمولاً در حدود شش ماهگی شروع به گفتن اولین صداها می‌کنند و سپس واژگان گسترده‌تری در ماه‌های بعد شکل می‌گیرد.

علاوه بر تاخیر کلامی ممکن است در بخش‌های دیگر نیز کودک ضعف داشته باشد. مثلاً:

  • عدم رعایت دستورات کلامی
  • استفاده نادرست از زمان‌ها
  • هرگز صداها را تقلید نمی‌کند
  • عدم اشاره به چیزهایی که می‌بینند

ممکن است این اتفاقات را با تاخیر گفتار مرتبط نکنید، اما می‌توانند اولین پرچم‌های قرمزی باشند که فرزندتان به نمایش می‌گذارد.

مهارت‌های حرکتی ظریف می‌تواند چالش برانگیز باشد

افراد روزانه از مهارت‌های حرکتی ظریف استفاده می‌کنند و ممکن است متوجه آن نباشند.

کودک خود را تشویق کنید تا در بازی‌های مهارت حرکتی ظریف مانند بازی با بتونه، فشار دادن اسفنج‌های رنگارنگ پر از آب و رنگ آمیزی شرکت کند.

 مهارت‌های خودمراقبتی

ممکن است کودک شما به اندازه بچه‌های دیگر برای دستشویی رفتن، غذا خوردن مستقل و یا پوشیدن لباس آماده نباشد.این کشمکش‌ها می‌تواند به تأخیرهای مختلف مربوط شود، بنابراین نظارت و بررسی‌های بیشتری نیاز است..

توانایی‌های اجتماعی به طور طبیعی به وجود نمی‌آیند

بچه‌ها به طور طبیعی مهارت‌های اجتماعی را توسعه نمی‌دهند. معمولاً زمانی اتفاق می‌افتند که بچه‌ها با همسن و سال‌های خود در مهدکودک‌ها، پیش‌دبستانی‌ها یا محله‌های بازی ملاقات می‌کنند.

برخی از کودکانی که دچار تاخیر رشدی هستند، به دلیل داشتن شرایط ناشناخته، روابط خوبی ندارند و از وقت گذاشتن با دوستان لذت نمی‌برد.

حافظه ممکن است نیاز به درمان داشته باشد

توانایی حفظ خاطرات به تدریج اتفاق می‌افتد. زمانی شروع می‌شود که والدین به چیزی اشاره می‌کنند، اسم آن را توضیح می‌دهند و از فرزندشان می‌خواهند که آن اصطلاح جدید را به خاطر بسپارد. اگر فرزند شما هرگز پاسخ‌های صحیح را به خاطر نمی‌آورد، تاخیر در رشد وجود دارد.

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx