آیا فرم بدن شما درباره سلامتی‌تان خبر می‌دهد؟

به گفته کارشناسان هر شکل بدنی می‌تواند سالم باشد اما ضخیم تر بودن قسمت میانی بدن می‌تواند علامت قرمز درباره سلامتی شما باشد.

به گزارش آی زندگی، به طور کلی بدن افراد در ۵ شکل استاندارد به شرح زیر تعریف می‌شود:

یک – بدن سیبی شکل که در وسط بدن گردتر است.

دو – بدن گلابی مانند که نیمه پایین بدن کاملتر به نظر می‌رسد.

سه – بدن به شکل مثلث معکوس که شانه‌ها و سینه‌ها کشیده تر و کمر و پایین کمر باریک تر هستند.

چهار – بدن خط کشی کم و بیش بالا و پایین بدن حالت مستقیم دارد.

پنج – بدن ساعت شنی که سینه و باسن متناسب با خط وسط کوچکتر تعریف می‌شود.

بدن‌های سیبی شکل

افرادی که فرم بدنی به اصطلاح «سیبی» دارند، وزن بیشتری را در ناحیه میانی خود حمل می‌کنند. داشتن دور کمر کامل یا “چاقی شکمی” می‌تواند علامت خطر قرمز باشد که ممکن است در معرض خطر بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی و دیابت باشید.

بدن‌های گلابی مانند

افرادی که به شکل “گلابی” هستند دارای اندام باریک و پُری بیشتر در باسن و پایین هستند.

افراد دارای اضافه وزن یا چاقی که به شکل گلابی هستند می‌توانند در معرض خطر ابتلا به واریس و آرتروز در مفاصل تحتانی خود (مانند باسن و زانو) باشند. این به این دلیل است که اضافه وزن در قسمت پایین تنه می‌تواند فشار بیشتری بر روی پاهای شما وارد کند.

بدن‌های مثلثی شکل

افرادی که دارای ترکیب بدنی مثلثی معکوس هستند، بیشتر وزن خود را در قسمت بالایی بدن خود، مانند سینه و شانه ها، بر خلاف شکم و باسن حمل می‌کنند.

اگر وزن بیشتری در بالا حمل می‌کنید، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به برخی دردها و دردهای شدید باشید. افرادی که شکل بدن مثلثی معکوس دارند بیشتر در ناحیه کمر، شانه ها و گردن خود احساس درد می‌کنند.

جراحی کوچک کردن سینه و جراحی ژنیکوماستی ممکن است گزینه‌ای برای برخی از افرادی باشد که کمردرد را در نتیجه اندازه سینه یا سینه بزرگتر تجربه می‌کنند.

بدن‌های خط کش مانند

اما در مورد افراد با بدن خط کش مانند باید گفت اگر شکل بدن شما دارای منحنی‌های کمتر مشخصی است، ممکن است مانند یک خط کش یا یک نوع بدن ستونی باشید. شکل خط کش ممکن است شبیه به “لاغر” یا کم وزن به نظر برسد، اما نه لزوما.

افرادی که شکل خط کشی دارند ممکن است بیشتر مستعد داشتن استخوان‌های کوچکتر و نازک‌تر باشند که می‌تواند خطر شکستگی و پوکی استخوان باشد. با ورزش‌هایی که رشد استخوان را تحریک می‌کنند، می‌توانید خطر شکستگی خود را کاهش دهید.

 

بدن‌های شبیه ساعت شنی

اما در مورد افرادی که بدنشان شبیه ساعت شنی است باید گفت شکل ساعت شنی با داشتن بدنه بالا و پایین متناسب با یکدیگر با خط کمر باریک مشخص می‌شود.

با این حال، به یاد داشته باشید که یک خط کمر “باریک” نسبت به بقیه بدن شما تعریف می‌شود.

بنابراین، افرادی که شکل ساعت شنی دارند، اگر شاخص توده بدنی آنها ۲۵ یا بالاتر باشد، همچنان در معرض خطر چربی احشایی و سایر شرایط هستند.

در پایان باید گفت شکل بدن شما لزوماً یک نگرانی برای سلامتی نیست. این توزیع طبیعی وزن شماست وهر شکل بدنی می‌تواند سالم باشد.

از سوی دیگر زمانی که شما با اضافه وزن یا چاقی زندگی می‌کنید، شکل طبیعی شما می‌تواند به خطری برای سلامتی تبدیل شود.

در نتیجه خوب غذا خوردن و ورزش منظم کلید حفظ وزن شما در محدوده سالم و قوی نگه داشتن بدن است.

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx