رژیم سبزیجات

۳ دلیل اضافه وزن به‌رغم رعایت رژیم سبزیجات

رژیم سبزیجات، یکی از روش‌های تغذیه است که بسیاری از افراد برای کاهش وزن در نظر می‌گیرند. اما به‌رغم این تغییر جدی و با مصرف فراوان سبزیجات نه‌تنها وزن کم نمی‌کنند که حتی دچار اضافه وزن نیز می‌شوند. این تاثیر الزاما به خوراکی‌ها مرتبط نیست و شیوه زندگی تاثیر جدی در این زمینه دارد.

به گزارش آی‌زندگی، پیش از آنکه به دلایل عدم‌ کاهش وزن به‌رغم رژیم سبزیجات اشاره شود، توجه به این نکته ضروری است که رژیم سبزیجات الزاما نسبت به رژیم متعادل و متنوع ارجحیت بیشتری ندارد. در واقع، برای تاثیر بهتر این رژیم لازم است حتما مکمل‌های غذایی برای جلوگیری از کمبودهای احتمالی مصرف شود تا عملکردهای فیزیولوژیک بدن دچار اختلال نشوند. به‌عنوان مثال، افرادی که رژیم سبزیجات دارند حتما باید از مکمل‌های ویتامینB۱۲ استفاده کنند. در کل، مهم‌ترین دلایل عدم‌موفقیت رژیم سبزیجات در کاهش وزن، عبارتند از:

 

۱. دریافت خیلی زیاد انرژی
حتی در صورت رعایت رژیم سبزیجات نیز ممکن است سطح کالری بالا زمینه‌ساز اضافه وزن و تجمع چربی شود. دلیل مصرف کالری بیشتر از مصرف روزانه است که در نهایت به‌شکل توده‌های چربی در بافت زیرپوستی شکم تجمع می‌یابد. از همین‌رو، توجه به مقدار انرژی موردنیاز روزانه و دریافت کالری اهمیت دارد. همچنین این نکته مهم است که در رژیم سبزیجات معمولا انواع سس برای طعم بهتر غذاها استفاده می‌شود. برای تهیه سس از روغن استفاده می‌شود که مسلما سطح انرژی بالایی دارد. البته علاوه بر مصرف متعادل سس باید از انواع آماده آنها نیز پرهیز کرد زیرا سس‌های آماده حاوی اسیدهای چرب ترانس هستند که التهابات و زمینه بروز بیماری‌های متابولیک را فراهم می‌کنند.

 

۲. مصرف مداوم خوراکی‌های فرآوری‌شده
خوراکی‌های فرآوری‌شده پروتئینی، گاه در رژیم سبزیجات به‌جای گوشت مصرف می‌شوند. اما این محصولات همیشه کیفیت مطلوبی ندارند و حاوی شکر و افزودنی‌‌هایی هستند که بر عملکرد باکتری‌های مفید روده تاثیر می‌گذارند. مصرف مداوم این محصولات و خوراکی‌‌های حاوی شکر زمینه‌ساز مقاومت به انسولین هستند که یکی از عوامل بروز دیابت خواهد بود. براساس مطالعات، زمانی که این حالت اتفاق می‌افتد، کاهش وزن نیز بسیار مشکل می‌شود. در کل، بهترین روش برای دریافت پروتئین مورد نیاز بدن، گنجاندن خوراکی‌های گیاهی طبیعی و تازه نسبت به فرآورده‌های آماده پروتئینی جایگزین گوشت است.

 

۳. عدم‌فعالیت ورزشی کافی
انتخاب رژیم غذایی سالم برای کاهش وزن ضروری است اما کافی نیست. در کنار تغییر در عادت های غذایی حتما باید فعالیت ورزشی نیز جدی گرفته ‌شود. در کل، تمرینات تقویت عضلات ارجحیت دارند زیرا سوخت‌وساز بدن را طی زمان استراحت افزایش می‌دهد. طی سال‌ها تصور می‌شد تمرینات ایروبیک بهترین تاثیر را برای چربی‌سوزی دارند اما امروزه مطالعات نشان می‌دهد تمرینات تقویت عضلات همراه با ایروبیک برای رسیدن به نتیجه بهتر، کمک می‌کنند.

منبع: سلامت

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx