بثورات پوستی

نشانه‌هایی که می‌گویند بثورات پوستی شما به بررسی نیاز دارند

تحریکات پوستی همیشه آزاردهنده هستند، مخصوصا اگر در قالب بثورات پوستی نمایان شوند؛ همان لکه‌های نقطه‌نقطه‌ و قرمزی که با خارش همراه هستند.

به گزارش آی‌زندگی، از آنجایی که بثورات پوستی به‌واسطه عوامل مختلفی شکل می‌گیرند، تشخیص دقیق آنها نیز همیشه ساده نیست. بنابراین چگونه می‌توان بثورات پوستی واقعی را شناسایی کرد؟ و آیا باید این بثورات پوستی را خودمان در خانه درمان کنیم؟

چه عواملی باعث شکل‌گیری بثورات پوستی می‌شوند؟

بثورات پوستی می‌توانند از تحریکات پوستی، عفونت‌ها، بیماری‌های خودایمنی و التهاب نشات بگیرند. در موارد مرتبط با اگزما و و پسوریازیس هم داروها و آلرژن‌ها می‌توانند در شکل‌گیری بثورات پوستی نقش داشته باشند. همچنین ممکن است که بثورات پوستی با بیماری‌هایی مانند دیابت یا اختلالات تیروئیدی مرتبط باشند.  بثورات پوستی می‌توانند در هر قسمتی از بدن نمایان شوند و از نظر شکل و رنگ هم با همدیگر متفاوت باشند. اگر واقعا می‌خواهید که تشخیص درست و برنامه درمانی مناسبی برای بثورات پوستی داشته باشید، باید به متخصصان پوست‌ومو مراجعه کنید.

کدام نشانه‌ها می‌گویند که به بثورات پوستی مبتلا شده‌اید؟

بثورات پوستی را می‌توان به شیوه‌های مختلفی دسته‌بندی کرد، زیرا علائم مختلفی برای آنها وجود دارند، اما دکتر گارشیک تاکید می‌کند که بعضی از بثورات پوستی با هیچ نشانه خاصی همراه نیستند. با این‌حال، بثورات پوستی علائم‌دار معمولا با نشانه‌های قرمزرنگ پوستی نمایان می‌شوند که می‌توانند صاف، برجسته یا برآمده باشند. پوسته‌پوسته شدن یا پوسته‌ریزی هم در کنار خارش می‌تواند از دیگر علائم بثورات پوستی باشد. در موارد شدید هم حتی احساس درد در ناحیه بثورات پوستی یا برجستگی‌های چرک‌دار مشاهده می‌شود که بعضا حالت تاول هم پیدا می‌کنند. به‌گفته دکتر گارشیک، بعضی از بثورات پوستی هم خودشان را با تغییر رنگ پوست نشان می‌دهند. بعضی از این بثورات روشن‌تر و بعضی از آنها تیره‌تر از رنگ طبیعی پوست هستند، درحالی که گاهی اوقات هم رنگ بنفش یا صورتی پیدا می‌کنند. ماندگاری و بروز دوباره بثورات پوستی هم می‌تواند متغیر و متفاوت باشد، زیرا بعضی از بثورات پوستی خودبه‌خود می‌آیند و می‌روند، درحالی که بعضی از آنها ماندگار هستند. بعضی از موارد بروز مکرر بثورات پوستی هم در لایه‌های عمیق‌تر پوستی نشات می‌گیرد. در این موارد معمولا با توده‌های صافی مواجه می‌شویم که با تغییر رنگ همراه نیستند.

آیا می‌توان بثورات پوستی را در خانه درمان کرد؟

درمان مناسب برای بثورات پوستی به علت شکل‌گیری آنها بستگی دارد، اما معمولا می‌توان از کرم‌های موضعی استروئیدی مانند هیدروکورتیزون یا داروهای خوراکی‌های برای مقابله با بثورات پوستی کمک گرفت. برای بثورات پوستی مرتبط با خشکی پوست یا تحریکات پوستی هم معمولا باید از پمادهای غلیظ و سنگین مانند وازلین استفاده کرد زیرا وازلین نوعی سد انسدادی روی پوست به‌وجود می‌آورد و رطوبت را درون پوست نگه می‌دارد.

بثورات شدیدا خارش‌دار هم با کمک لوسیون‌های ضدخارش درمان‌پذیر هستند. گاهی اوقات هم پیش می‌آید که متخصصان پوست‌ومو، داروهای آنتی‌هیستامین را برای تسکین خارش در بثورات پوستی تجویز می‌کنند. البته در کنار همه اینها باید از محصولات تحریک‌کننده بثورات پوستی هم دوری کنید. اضافه کردن محصولات جدید برای مراقبت از پوست هم باید با دقت و احتیاط انجام بگیرد زیرا ترکیبات جدید می‌توانند باعث واکنش‌های پوستی یا حتی واکنش‌های آلرژیک شوند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

علائم زیر به شما نشان می‌دهند که بثورات پوستی به بررسی پزشکی و همچنین دریافت درمان‌های مناسب نیاز دارند. بنابراین در صورت مواجهه با هر کدام از علائم زیر نباید بثورات پوستی را نادیده بگیرید.

  • تاول یا زخم باز در اطراف چشم‌ها، دهان یا ناحیه تناسلی
  • تورم (مخصوصا در اطراف چشم‌ها و دهان)
  • اختلال در تنفس
  • تب
  • تعریق شبانه
  • خستگی عمومی
  • درد
  • گسترش سریع بثورات پوستی
  • احساس سوزش
  • خارش عمیق و شدید

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx