فاز نهایی عملیات 115 ساله مبارزه با آلزایمر

دانشمندان امیدوارند با ورود به فاز نهایی مبارزه با آلزایمر تا 10 سال آینده بیماری‌ای که 115 سال پیش توصیف شد را با واکسن، سلول بنیادی و سایر روش‌ها برای همیشه درمان کنند.

به گزارش آی‌زندگی و به نقل از دیلی میل، اگرچه 115 سال از مبارزه با این بیماری به طور رسمی و صرف میلیاردها دلار و صدها آزمایش ناموفق می‌گذرد، اما محققان نتوانسته‌اند یکی از ویرانگرترین بیماری‌های جهان را درمان کنند.

درمان اختلال بی رحمانه و خورنده حافظه به جام مقدس علم پزشکی تبدیل شده اما در حال حاضر تنها داروهای تایید شده برای آلزایمر فقط برخی علائم آن را و آن‌هم به طور موقت کاهش داده، اما از پیشرفت بیماری جلوگیری نمی‌کند.

در این میان افرادی مانند دکتر مارک دالاس، عصب شناس دانشگاه ریدینگ انگیس خوش بین بوده و امیدوار است پیشرفت بزرگی را در دهه آینده در درمان آلزایمر شاهد باشیم.

اخیرا محققان متوجه شده‌اند که دادن داروهایی مانند Ritalin ریتالین که به بچه‌های بیش فعال خورانده می‌شود، می‌تواند حافظه و یادگیری را بهبود بخشد و بی تفاوتی {که یکی از علائم غم انگیز آلزایمر که اغلب بیماران را از نظر عاطفی از نزدیکان جدا می‌کند} را کاهش دهد.

این نوع داورها روی منطقه‌ای از مغز که مسوولت شناخت است اثر کرده و حالا محققان قصد دارند آزمایشات بالینی بیشتری انجام دهند.

برخی دیگر از دانشمندان در حال آزمایشاتی هستند تا با تزریق سلول بنیادی، بافت مغز را شبیه سازی کرده تا اندام‌های آسیب دیده توسط بیماری را دوباره رشد دهند.

برخی نیز به تزریق آنتی بادی که بدن را برای تشخیص علائم اولیه آلزایمر آموزش می‌دهد، خوش بین هستند.

جالب اینکه در طور همه گیری کرونا، چند واکسن آلزایمر ایجاد و تایید شد.

سایر تیم‌های درمانی در حال مطالعه روی مغز با استفاده از نور و یا اکسیژن درمانی با هدف معکوس کردن آسیب ناشی از آلزایمر هستند.

این نوع درمان‌های بالقوه، حتی اگر مشخص شود که کارساز هستند، سال‌ها تا عرضه در مقیاس گسترده فاصله دارند.

اما محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا می‌توان داروهای موجود را با هدف مبارزه با آلزایمر تغییر کاربری داد.

نوامبر گذشته محققان بیمارستان  بریگهام و زنان در بوستون فاز اول اسپری بینی را به عنوان واکسن ضد آلزایمر آزمایش کردند.

این اسپری ماده شیمیایی پروتولین دارد که برای تحریک سیستم ایمنی بدن استفاده شده و تصور می‌شود گلبول سفید را فعال کرده تا پلاک پروتئین بتا آمیلوئید را که اطراف سلول مغز تجمع کرده و باعث مرگ سلولی در آلزایمری‌ها می‌شود، پاک کند.

واکسن مذکور در دو دز با فاصله یک هفته تزریق می‌شود و به افراد 60 تا 85 ساله تزریق شد.

نوع دیگری از درمان شامل استفاده از کلاه مخصوصی است که پالس نور مادون قرمز داخل آن جریان پیدا کرده و با سمت مغز فرستاده شده تا سلول‌های مغز را تحریک کند.

بر اساس یافته‌های محققان دانشگاه دورهام انفجار نور مادون قرمز سلول مغزی را تحریک کرده و به آن انرژی داده و جریان خود را افزایش می‌دهد، فرایندی که به آن photo biomodulation می‌گویند.

از لحاظ تئوری این کار مغز را تحریک کرده تا سلول‌های ایمنی را تحریک کرده و منجر به نابودی پروتئین‌های سمی مرتبط با زوال عقل شود.

در مجموع محققان امیدوارند دهه آینده بتوانند این بیماری را برای همیشه ریشه کن سازند.

گفتنی است آلزایمر بیماری پیش‌رونده در مغز است که تجمع پروتئین‌های غیر طبیعی باعث مرگ سلول‌های عصبی می‌شود.

سپس کار فرستنده‌های حامل پیام مختل شده و باعث کوچک شدن مغز می‌شود.

پیشرفت بیماری کند و تدریجی است و بیماران 5 تا 7 سال پس از تشخیص زنده مانده و برخی نیز تا 15 سال زنده خواهند بود.

علائم اولیه آلزایمر شامل از دست دادن حافظه کوتاه مدت، سرگردانی، تغییرات رفتاری، خلق پرنوسان، مشکل در برخورد با پول و برقراری تماس تلفنی است.

طبق آمار 6 میلیون آمریکایی و 1 میلیون انگلیسی به آلزایمر مبتلا بوده و ششمین دلیل مرگ و میر در آمریکا محسوب می‌شود و عملیات 115 ساله مبارزه با آلزایمر ادامه دارد.

link

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
Tags: , , ,
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx