مسمومیت کودک

علل شایع مسمومیت در کودکان چیست؟

اغلب مسمومیت در کودکان در سنین ۱ تا ۲ سالگی رخ میدهد. در این سن، کودکان ماجراجو هستند و میتوانند راه بروند، بالا بروند و به چیزهایی برسند که قبلاً نمیتوانستند.

به گزارش آی‌زندگی، باید بدانیم که دور از دسترس و دور از دید هر دو برای پیشگیری از مسمومیت کودکان ضروری هستند.

داروها
داروها شایعترین علت مسمومیت در کودکان هستند. چندین دارو که شما یا یکی از اعضای خانواده مصرف میکنید میتواند برای کودکان خطرناک باشد. داروهای فشار خون بالا، سلامت روان و دیابت خطرناک هستند. یک قرص میتواند برای یک کودک کوچک کشنده باشد. بسیاری از داروهایی که برای کودک تجویز میشود در دوزهای بالاتر میتوانند مضر باشند. همیشه قبل از دادن دارو، برچسب را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آن را به درستی استفاده می‌کنید.
آفت کش‌ها
بعد از داروها، شایع‌ترین علت مسمومیت کودکان در برخی از نقاط جهان هستند. علائم هر کدام از آفت‌کش‌ها متفاوت است، اما همه آنها بسیار خطرناک هستند.
مواد تمیز‌کننده
بیشتر مواد شوینده حاوی مواد سوزاننده هستند. این مواد قوی حتی در مقادیر کم می‌توانند باعث سوختگی مری و سایر آسیب‌های جدی شوند. ضدعفونی‌کننده‌ها حاوی بنزالکونیوم، هیپوکلریت سدیم یا الکل هستند. آنها را در یک کابینت قفل‌دار نگه دارید و زمانی که کودکان در اطراف نیستند از آنها استفاده کنید.
مونوکسید‌کربن
گازی بی بو و بی‌رنگ است. مسمومیت زمانی اتفاق می‌افتد که هیدروکربن‌ها در یک فضای بسته بدون تهویه مناسب بسوزانند. دستگاه‌های رایجی که باعث مسمومیت با مونوکسید‌کربن می‌شوند عبارتند از:ژنراتورها، سیستم‌های گرمایشی، کوره‌های زغالی، ابزارهای موتوری، اجاق‌ها و فانوس‌ها، اجاق‌های گازی و آبگرمکن‌های گازی. مسمومیت با مونوکسید کربن کودکان (و بزرگسالان) را دچار سرگیجه، حالت تهوع و خواب‌آلودگی می‌کند و پس از آن به کما می‌روند. در صورت عدم درمان به موقع ممکن است مرگ رخ دهد.
گیاهان
گیاهان باغی به خانه و باغ شما زیبایی می‌بخشند، اما برخی از آنها خطرناک هستند. آنها در صورت خورده شدن می‌توانند کودک را بیمار کنند. به عنوان مثال، خرزهره حاوی گلیکوزیدهایی است که به قلب آسیب می‌رساند و در صورت مصرف می‌تواند کشنده باشد.
هیدروکربن‌ها
قرار گرفتن در معرض آنها از طریق بلع یا استنشاق می‌تواند بر مغز و سیستم تنفسی تاثیر بگذارد.
نیکوتین مایع
این ماده که در سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌شود، ماده‌ای بسیار غلیظ و خطرناک است. حتی مقدار کمی مصرف یا ریختن آن روی پوست کودک خردسال می‌تواند باعث مرگ شود.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx