مکمل ویتامین D مانع شکستگی استخوان نمی‌شود

به گزارش آی زندگی و به نقل از nbcnews، مطالعه جدید تاکید دارد مکمل‌های ویتامین D از شکستگی استخوان در بزرگسالان جلوگیری نمی‌کند.

کارآزمایی بالینی روی 26 هزار بزرگسال با میانگین سنی 67 سال انجام شده که به مدت 5 سال تحت نظر بودند.

زنان نیمی از شرکت کنندگان را تشکیل داده و 20 درصد از افراد سیاه پوست بودند.

اغلب افراد سطح ویتامین D خوبی داشته و فقط 2.4 درصد زیر 12 نانوگرم در میلی لیتر داشتند که به عنوان کمبود شدید در نظر گرفته می‌شود.

گفتنی است محدوده طبیعی ویتامین D بین 20 تا 50 نانوگرم در میلی لیتر است،هرچند به گفته دکتر مریل لبوف نویسنده ارشد این تحقیق در هر فرد متفاوت است.

دکتر لبوف مدیر مرکز سلامت اسکلتی و پوکی استخوان در بیمارستان زنان بریگهام در بوستون معتقد است مکمل برای افرادی که سالم هستند، بیشتر خوردن، بهتر نیست.

نتایج تحقیق که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد نشان می‌دهد مکمل‌ها کار زیادی انجام نمی‌دهند.

محققان برای آزمایش اینکه آیا مکمل ویتامین D خطر شکستگی را کاهش می‌دهد – معیار مهمی برای سلامت استخوان – تعداد شکستگی‌هایی که در طول دوره مطالعه پنج ساله در افرادی که 2000 واحد بین‌المللی ویتامین D3 مصرف کرده‌اند با تعداد شکستگی‌های موجود در بدن آنها مقایسه کردند.

آنها متوجه شدند در افراد سالمی که کمبود شدیدی نداشتند، به نظر نمی‌رسید مکمل ویتامین D هیچ تفاوتی در محافظت در برابر شکستگی ایجاد کرده باشد.

دکتر اتل سیریس از مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیای نیویورک که در این تحقیق نبوده و روی بیماران مبتلا به پوکی استخوان کار می‌کند، اظهار می‌دارد که مردم نباید چپ و راست از این مکمل‌ها مصرف کنند و اگر می‌خواهید از شکستگی جلوگیری کنید، ویتامین D به تنهایی کافی نیست.

به گفته کانی ویور، محقق برجسته علوم تغذیه در دانشگاه ایالتی سن دیگو، اغلب مردم ویتامین D کافی را از خورشید و رژیم غذایی خود دریافت می کنند.

به گفته وی شیر و آبغوره غنی شده منابع رایج ویتامین D در رژیم غذایی بوده و ماهی‌های روغنی نیز مفید هستند.

به گفته وی از آنجایی که ماهی سالمون و قزل آلا به طور طبیعی منابع خوبی از این ویتامین هستند، مکمل‌ها برای اکثر افراد ضروری نبوده و به نظر نمی‌رسد مزایای بیشتری برای استخوان‌ها داشته باشند.

در سال 2011، آکادمی ملی پزشکی به عموم مردم توصیه کرد روزانه بین 600 تا 800 واحد بین المللی (IU) ویتامین D دریافت کنند.

این توصیه بر اساس تحقیقات گذشته بود که نشان می‌داد این ویتامین ممکن است با کمک به جذب کلسیم و کاهش گردش استخوان، که باعث زوال استخوان می‌شود، موجب سلامت ماندن استخوان شود.

مطالعه بعدی متناقض درآمده و ادعا شد حتی می‌تواند مضر هم باشد.

بعدا ترکیب ویتامین D و کلسیم مورد کارآزمایی بالینی قرار گرفت و نتایج دشوار شد.

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
Tags: ,
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx