برای سلامت روده‌ از این ۶ ماده غذایی دوری کنید!

سلامت روده بسیار مهم است و شما باید از راهکارهایی زیادی از جمله خوردن غذاهای مناسب، خواب کافی، ورزش، مدیریت سطح استرس و … برای مراقبت از آن استفاده کنید.

به گزارش آی زندگی و به نقل از thethirty؛  وضعیت سلامت روده می‌تواند بر کل بدن تأثیر بگذارد، نه فقط بر هضم بلکه بر ذهن، پوست، سیستم ایمنی بدن و …

سلامت روده به سلامت و عملکرد دستگاه گوارش، به نام دهان، مری، معده، روده‌های کوچک و بزرگ، روده راست و مقعد اشاره دارد.

همهٔ ما مجموعه‌ای منحصر به فرد از میکروبیوتا داریم که در روده ما قرار دارد. میکروبیوتا پر از تریلیون‌ها نوع باکتری، قارچ، ویروس است که همه با هم کار می‌کنند تا عملکرد دستگاه گوارش ما را حفظ کنند.

و از ما در برابر بیماری‌ها از جمله چاقی، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی عروقی، بیماری التهابی روده، و سرطان محافظت کنند.

بدترین غذاها برای روده که باید از آن‌ها اجتناب کنید

خیلی چیزها می‌توانند بر سلامت روده تأثیر بگذارند، اما یکی از مهم‌ترین عوامل این است که شما چه می‌خورید.

آنچه می‌خوریم به طور قابل توجهی روی باکتری‌های روده ما تأثیر می‌گذارد.

برخی از غذاها به رشد و محافظت بهتر  از باکتری‌های خوب در برابر بیماری کمک می‌کنند، در حالی که سایر غذاها می‌توانند باکتری‌های خوب را از بین ببرند و به رشد باکتری‌های بد کمک کنند.

غذاهای قندی

بیشترغذاهای بسته‌بندی شده مدرن حاوی قند اضافه‌شده هستند. مصرف بیش از حد قند، به ویژه قند نوشیدنی‌ها، با تاثیر گذاشتن روی متابولیک، سیستم ایمنی و سلامت عمومی را به خطر می‌اندازند و به سلامت روده آسیب می‌رساند.

غذاهای سرخ شده

غذاهایی که در روغن‌های ذرت، کانولا، سویا، روغن آفتابگردان و غیره سرخ می‌شوند برای روده ضرر دارند. وقتی این روغن‌ها تا دمای بالا گرم می‌شوند، مقادیر زیادی چربی ترانس تشکیل می‌دهند که برای روده مضر است.

غذاهای فوق فرآوری شده

به طور کلی، مصرف بیش از حد مواد غذایی فوق فرآوری شده یکی از بدترین غذاها برای سلامتی است. غذاهایی که به شدت اصلاح شده اند؛ مواد مغذی کمی دارند.

غذاهای فرآوری شده سرشار از افزودنی‌ها مانند نگهدارنده‌ها، طعم دهنده‌ها، قندهای مصنوعی و مواد چسبنده هستند که باعث ماندگاری و خوش طعم بودن غذا می‌شود؛ اما ممکن است سلامت روده را به خطر بیندازد.

الکل

الکل می‌تواند بسیاری از باکتری‌های خوب روده را از بین ببرد و باعث دیس بیوزیس (عدم تعادل باکتری‌های خوب و باکتری‌های بد) شود.

شیرین کننده‌های مصنوعی

مصرف مداوم شیرین‌کننده‌های مصنوعی ممکن است رشد باکتری‌های بد را در روده بیشتر کند.

علاوه بر این، می‌تواند تعادل هورمون‌های گرسنگی و سیری ما (گرلین و لپتین) را تغییر دهد. بنابراین باعث افزایش دریافت کالری می‌شود.

گوشت قرمز

ال-کارنیتین (مشتق اسید آمینه) موجود در گوشت قرمز می‌تواند ترکیب میکروبیوتای روده را تغییر دهد.

تحقیقات نشان داده که افزایش مصرف ال-کارنیتین می‌تواند باعث افزایش تری متیل آمین N-اکسید شود که در نهایت می‌تواند منجر به مشکلات قلبی عروقی بیشتر شود.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
Tags: , ,
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx